onsdag 25 juni 2014

Konst i edinburg

Jag älskar att resa och se nya platser. Samtidigt är jag mycket förtjust i att komma tillbaka till platser där jag redan har varit. Vissa platser räcker alldeles utmärkt att bara besöka en gång medan andra platser ständigt lockar till nya besök. Dublin och Edinburgh är två städer dit jag har återvänt många gånger. De båda städerna påminner mycket om varandra men ändå inte. I båda städer finns ett rikt kulturliv och många möjligheter för den som önskar uppleva konst och musik.


Scottish National Gallery ligger mitt i centrala Edinburgh och är verkligen helt fantastiskt. Förutom att själva byggnaden är otroligt vacker och en upplevelse i sig är det ett galleri fyllt med spännande konst. Det är stora generösa ytor och till och med trappuppgångarna utnyttjas till att visa upp konst.


Konst skall vara för alla menar jag och så är det även på det skotska nationalgalleriet eftersom det råder fri entré. Något som egentligen borde vara en självklarhet på alla museum i min mening.


Otroligt mycket att se och nästan lite svårt att ta in allt på en gång. Jag föredrar egentligen att dela upp ett besök på ett galleri på flera tillfällen. Att titta lite kortare men istället komma tillbaka och uppleva mer. Helt fantastiskt egentligen att få lov att fotografera inne på galleriet.


Den mest spännande konsten hittas dock inte på städernas museum eller gallerier. Gatorna bjuder ofta på det som är mest spännande och så även i Edinburgh. Inte riktigt i klass med gatukonsten i Dublin men fortfarande spännande. Bilderna med ljusen är från en konstinstallation i en park i Edinburgh när vi var där i februari i år.

1 kommentar:

Chris sa...

Vi återvänder till Edinburgh i höst. Ska ta med mig det här tipset

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...