tisdag 13 maj 2014

Landsbygd i förändring

Det pågår något stort i Hult, ja inte bara i här utan också överallt på landsbygden! Det som pågår kan jämföras med när även husen på landsbygden fick tillgång till el eller till telefon. Det som pågår är en utbyggnad av fibernätet som sker till följd av att de luftburna ledningarna kommer att plockas bort. Alternativet till fiber är att förlita sig till det mobila nätet och den som någon gång vistats på landet vet att detta inte är att lita på. Att ha tillförlitlig tillgång till internet och telefon är en förutsättning idag och därför kan jag känna mig frustrerad över att det är vi själva som måste tillgodose detta. Förvisso förstår jag att jag som valt att bosätta mig på landsbygden inte kan räkna med samma samhällsservice som i en stad eller i en tätort. Däremot tänkte jag mig nog att om teleledningarna någon gång skulle plockas bort då skulle det vara självklart att ersätta dem med den teknik som följer därefter. Även de luftburna elledningarna håller just nu på att grävas ner och där finns det inte någon diskussion om att vi skall stå för den kostnaden.


Gällande fibernätet har mängder med fiberföreningar bildats över landet som gör ett enastående arbete. Det är många ideella timmar som lagts ner för att vi på landet skall kunna koppla upp oss även i fortsättningen. Det har även sökts stöd från EU och berörd kommun. Trots detta är varje hushåll tvunget att betala en ganska stor summa för att ansluta sig. Sett till vad vi får för pengarna är det helt klart värt att vara med, men det stör mig fortfarande att vi ska behöva ordna med detta själva. Vi säger jag, men vi är inte aktiva i vår förening annat än att vi är medlemmar. Nu när det grävs utanför tänker jag dock med stor tacksamhet till alla de som lagt fantastiskt mycket jobb och slit på att göra det möjligt.


Snart kommer vi vara uppkopplade på fibernätet. Tänker att det skall bli intressant att se hur skillnaden blir mot dagens uppkoppling.

1 kommentar:

Jennifer sa...

OJ!
Ja det där är verkligen nåt att tänka på och då jag och Maken just nu kikar på hus i Munkedal eller något mer söderut, så kommer detta bli en stor fråga för mig när jag träffar diverse mäklare

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...