tisdag 22 april 2014

Post påsk

Då är det åter vardag och påsken till ända. Vi befinner oss post påsk alltså efter påsken och dess ledighet. Tänk vilka ljuvliga dagar som ligger bakom oss. Strålande sol, ledighet och full fart på aktiviteterna. Vi inledde påskhelgen på långfredagen med ett besök på ljuvliga Hagalund trädgård där Sophie och jag var på julmarknad i december. Där är så otroligt fint och trevligt att den utflykten får bli ett helt eget inlägg eftersom detta annars skulle bli oändligt långt.


Påskafton i Hult inleddes med en brunch i trädgården. Kanske inte så påsktraditionell mat men mycket trevligt att för första gången i år kunna äta frukost utomhus. Vi testade att göra nyttiga frukostmuffins vilket blev riktigt lyckat. Barnen var lite skeptiska till att de skulle ätas med smör och ost men konstaterade snart att det faktiskt var gott.


Dagen fortsatte med trädgårdsarbete och jag fick hjälp av Anna och hennes Johan att gräva ur vår kompost. Där fanns fin jord att fylla våra odlingslådor med och nu står de färdiga och inväntar sådden. Imorgon skall vi dessutom åka och köpa virke till ytterligare fem lådor så vi kan odla riktigt ordentligt här i Hult den här sommaren. Känns verkligen roligt med vår köksträdgård och hur vi har möjlighet att odla allt mer. För några år sedan flyttade vi vår rabarber dit den är idag och nu verkar den onekligen trivas. På bara några dagar har den växt sig rejäl och fin och snart är det dags för en första skörd.


Påskaftonen avslutades sedan med kalas hos vänner. Magda förevigade min tjusiga vintageoutfit och då var jag givetvis tvungen att föreviga hennes lite mer coola stil. Det var ett kalas med god mat, trevligt sällskap, sång och lek. Roligast hade nog barn, ungdomar och Ida när det spelades fotboll. Johan var inte helt nöjd av att hunden lyckades finta honom och ta fotbollen.


På söndagen hade vi grillkväll här hemma i Hult och fick då bland annat långväga besök av Louise och Douglas som normalt sett bor i Edinburgh. Den senare trivs bäst bakom kameran men jag lyckades fånga honom på bild när han smög runt nere på hygget och fotograferade. Första gången jag fotat något annat än älg som promenerat runt där. När vi nu ändå hade gäster passade jag på att pröva lite nya recept som jag funderar på till Annas student. Från Vida som är ett år och två månader fick maten högsta betyg. Har sällan sett någon så nöjd över att äta mat. Glömde nästan bort att äta själv eftersom det var så kul att se hennes reaktion inför de olika smakerna.


Annandagen tillbringades i min barndomsmiljö, nämligen i Ytterby i Kungälv. Även om det är länge sedan som jag såg platsen som hemma så är det ändå något tryggt i att komma tillbaka. Mamma bor i samma område som vi bodde i de första åren av mitt liv och där är minnena många. Varenda liten vrå i området har noga utforskats och vissa platser var bättre för lek än andra. Även om det har gått nästan trettio år sedan vi flyttade därifrån så är området sig märkligt likt och till viss del har tiden stått stilla där vilket känns lite betryggande när Kungälv i övrigt har förändrats med ett rasande tempo under de dryga tio år som gått sedan jag flyttade därifrån.

5 kommentarer:

Min Lilla Kokvrå sa...

Ni ser ut att ha haft en riktigt trevlig och intensiv påsk, precis som vi, med tid för både trädgårdspyssel och umgänge med släkt och vänner. Birgitta

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Vilken härlig påsk ni fick:) Låter helt fantastisk.

kramar

Emma sa...

Härlig påsk! Och så härligt med alla blommor och knoppar:) Kram till dig

Hannis sa...

Ser ut som att ni haft det alldeles fantastiskt!
Härliga tider nu=))

Kram Hannis

Hem och Lycka sa...

Låter som en helt perfekt påsk i mina öron, vilket pangväder vi fick! Kram Mia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...