lördag 12 april 2014

Blogginspiration

För lite mer än tre år sedan började jag att blogga på VisaLiza. Hade tidigare prövat på det där med bloggande när jag var utbytesstudent i Namibia men såg då bara bloggen som ett enkelt sätt att uppdatera familj och vänner om vad jag gjorde där i en annan del av världen. Då uppdaterade jag så ofta jag hade tillgång till internet och lyckades aldrig förstå hur det funkade att lägga in bilder i bloggen. På sommaren 2010 föreslog min väninna Regina att jag borde börja blogga och skriva om alla mina olika renoveringsprojekt. Just då var jag som besatt i att måla om möbler. Många av möblerna här i Hult gick från att vara i en brokig färgskara till att alla bli enhetligt vita. I början av mitt bloggande kände jag mig nästan nervös inför varje blogginlägg och ville att allt skulle vara perfekt innan jag tryckte på publicera. Det resulterade i mycket få blogginlägg och lika få läsare. Det som fick mig att börja våga lite mer var att jag började läsa fler bloggar och konstaterade ganska snart att det perfekta inte finns. Däremot hittade jag otroligt inspirerande bloggar som fick mig att vilja utveckla min egen blogg, mitt skrivande, mitt hem och min förmåga att fotografera. Ibland kan jag höra från andra att vi bloggare bara sysslar med kreativa pyssel för att få uppmärksamhet när vi lägger upp dem på bloggen. Det stämmer att jag gör betydligt fler kreativa projekt sedan jag började blogga än innan. Fast som jag ser det handlar det om att den kreativa processen det är att läsa och skriva bloggar helt enkelt föder en önskan till mer kreativitet. Under en tid läste jag flera intressanta bakningsbloggar och inspirerades av detta och kände en otrolig lust att lära mig att baka. Känner mig mig otroligt tacksam över förmånen att kunna inspireras av alla otroliga bloggare inte bara i Sverige utan också runt om i världen. Genom bloggandet har jag lärt känna människor som jag annars inte hade mött och även det är något att vara tacksam för.

VisaLiza är för mig betydligt mer än de ord och bilder som jag publicerar.
Det är min källa till kreativitet och något som gör mig glad varje dag!

Bloggandet har blivit en del av min vardag och idag är det svårt att tänka sig ett liv utan bloggen. Delar av mitt liv speglas på bloggen men inte helheten. VisaLiza är mitt kreativa utrymme där jag har möjligheten att leka med både ord och bild. Det är en ständigt pågående process av lärande och på så vis en otrolig resa att befinna sig på. Ibland saknas inspirationen helt men då räcker det med ett besök ute i bloggsfären för att åter finna inspiration. Det finns så otroligt många kloka och kreativa människor som jag ständigt känner mig tacksam över att få följa. Har du själv funderat på att börja blogga? Tveka inte! Det måste inte vara perfekt men det kommer garanterat vara roligt. Läs gärna min artikel på Livåleva om att börja blogga som inspiration för att komma igång.

4 kommentarer:

Min Lilla Kokvrå sa...

Såå bra skrivit, bloggen är verkligen ett sätt att få utlopp för sin kreativitet. Nu är ju min blogg till största delen en matblogg men inte för att jag brinner för att laga mat utan för att laga mat och äta är något man gör dagligen, och alltså ett perfekt ämne att skriva om med uppslag så gott som varje dag, tänkte jag när jag startade min blogg, dessutom har det fört med sig det positiva i att vi i vår familj numera äter betydligt mer varierat och allsidigt än tidigare, man måste ju ha något nytt recept att komma med ;) Men matbloggen har blivit så mycket mer än mat, för det är som sagt den kreativa ådran som får sitt lystmäte i bloggen och jag har alltid gillat att pyssla och iom bloggen så kan jag dela med mig av mina tips och idéer till fler. Ska under veckan försöka hinna med att blogga om detta och även länka till din artikel så fler som funderar på att börja blogga men inte riktigt vågar, eller inte kommer till skott, kan läsa och få bra tips och idéer till hur man helt enkelt börjar blogga.

Ha det gott!

bara anna sa...

Håller med, blogga är SÅ roligt!

Huset på Backavägen sa...

Håller med! Så finns det ju så fantastiskt duktiga människor där ute som ger massor med inspiration som de delar med sig av!
Kram Anki

Villa Frejas bokblogg sa...

Bloggandet är verkligen ett givande och ett tagande. Så roligt. Kram.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...