tisdag 11 februari 2014

Sylt, mos och marmelad

Sylt, mos och marmelad är något som uppskattas av familjen i Hult. Gott att ha på gröten eller till nybakade scones eller kanske som smaksättning när man bakar muffins eller sockerkaka. Det är dessutom busenkelt att göra själv och hemmagjort smakar betydligt bättre än det som köps i affären.


Vi sparar på de burkar som maten genererar här hemma. Burkar som tidigare innehållit rödbetor, sill eller ajvar relish får nytt innehåll i form av sylt, mos och marmelad. Mycket av det som tillverkas blir presenter när vi skall iväg på kalas. Perfekt att ge bort en burk istället för en blomma. Det som skall användas här hemma hälls dock upp på burkar som jag köpt just för detta syfte. Roligt att ha en lite finare burk på bordet till frukosten. Det är ju dessutom något som kan användas om och om igen, bara att fylla på med nytt så snart innehållet är slut.


I början när jag kokade sylt, mos och marmelad var jag inte så modig utan höll mig till jordgubbssylt och apelsinmarmelad. Idag vågar jag vara lite mer kreativ, övning ger färdighet. Innehållet styrs idag ofta av vad som finns hemma. För en tid sedan hade vi päron som höll på att bli dåliga och var för många för att ätas upp. Vad göra? Resultatet blev päron och äpplemos smaksatt med kardemumma.


Idag hade vi slut på apelsinmarmelad men dessvärre inte tillräckligt med apelsiner för att göra ny. Detta resulterade i apelsin och morotsmarmelad med smak av ingefära. Förutom att det smakar gott blev det en marmelad med en riktigt härlig färg. Då blir marmeladen dessutom till ett blickfång på frukostbordet.

1 kommentar:

Fröken Grön sa...

Här hemma är det maken som står för äppelmoset. Önskar att jag vore lite mer händig när det gäller att sylta och safta, men än är det kanske inte försent? =)
Må så gott!
/Anna-Karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...