lördag 14 december 2013

Julmarknadslördag

Idag hade Sophie och jag tänkt oss en julmarknadsturné med start på butiken Ellis Corner i Dingle och med avslut på Landeriet ute vid Bokenäset. På vägen mellan dessa båda punkter skulle även en julmarknad på Hoga gård hinnas med. Ellis Corner och Hoga gård avklarades enligt plan och var mycket trevligt. Eftersom julmarknaden på Hoga gård hölls i ridhuset hann vi bli ordentligt frusna trots att vi värmde oss med kaffe. När vi satte kursen mot Uddevalla fick Sophie syn på att det satt skyltat Julmarknad i en av rondellerna i Munkedal. Sophie tyckte att vi skulle följa dem och se vart vi hamnade. Alltså åkte vi efter skyltarna och hamnade ut mot Munkedals lilla kustremsa mot Gårvik till och hittade till slut fram till Hagalund trädgård som kom att bli en mycket angenäm överraskning.


Tänk så spännande att upptäcka något nytt här hemma som man inte alls kände till. Hagalund trädgård brukar ha öppet vid jul och påsk och vi håller tummarna för att de skall börja ha öppet mer. Det var en fantastiskt vacker plats att besöka vintertid och jag kan tänka mig att den är alldeles ljuvlig om sommaren. Ett vackert gammalt hus med utsikt över fjorden och dessutom kreativa människor som gjort det där lilla extra för att besökaren skall känna sig välkommen.


Kreativa och lekfulla dekorationer samt spännande utbud till försäljning. Jag blev helt förälskad i den fina papperskransen och önskar att min söndag inte var helt fullbokad. Jag vill göra mig en egen papperskrans nu genast! De fina bordstabletterna nere i höger hörne föll jag också för. Fint med trasmattetabletter, fast mina som jag köpte kommer att användas som dukar istället. Jag har en vit trasmatteduk som min kusin vävt till mig för många år sedan som hör till mina favoriter. Det är dock inte helt praktiskt med en vit duk till vardags när man har både djur och barn i huset.


Förutom att Hagalund trädgård har en charmig och inspirerande butik har det också ett fint litet café med en härlig öppen spis. Vi hade ganska nyss fikat och nöjde oss med kanelglögg och kaka. Vi kände oss dock lockade av deras specialitet som var som en tapastallrik som serverades i ett fint våningsfat.

Besöket i både butik och café gjorde oss varma och inspirerade. Vi kom aldrig så långt som till Landeriet men det finns ju kvar och idag var vi onekligen glada över att vi vågade vara lite spontana och gav oss ut på nya vägar.

4 kommentarer:

Christina sa...

Vad mysigt det ser ut! Marknad och fika låter inte helt fel...
Ha en fin fortsatt helg!
Kram Christina

Hannis sa...

Så mysigt att ta en dag och bara njuta av en massa fint!
Den där stolen med mossa blev jag lite kär i=))

Ha en fin tredje advent!
Kram Hannis

choicesbyannie sa...

Härligt med julmarknader och vilken tur att ni vågade er ut på okända marker.
Önskar dig en fin dag
Kram
Annie

Emma sa...

Å vad härligt med julmarknad. Mysigt att få lite julstämning. Jag var i Söderhamn i helgen, där var snö, så lite julstämning fick jag allt:) kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...