lördag 24 augusti 2013

Otillgänglig

På hösten 1997 köpte jag min första mobil och sedan dess har en mobil alltid varit ett måste. Hur funkade ens livet innan jag hade en mobil? Förra torsdagen åkte jag från min syster i Dublin vid fem på morgonen. Tre resväskor skulle med och det var lite stressigt på morgonen. Jag var dessutom nervös eftersom jag visste att handbagaget vägde för mycket. Inte bra att lägga på lite extra nervositet på någon som har en enorm flygrädsla. Kollade klockan på mobilen och kontrollerade sedan att pass och flygbiljett låg i handväskan. Tog på mig kappan och tog med mig två av resväskorna och handväskan. Ena väskan överlämnades till syrran och sedan gick vi. Kvar i lägenheten låg min mobil! Imorgon skall jag hämta min syster vid flyget och då har hon med sig min mobil så jag behövde inte vara utan den i mer än en och en halv vecka. Under den här tiden har jag insett några saker! Utan mobil måste allt planeras lite mer noga, det går inte bara att säga att vi ses sen utan klockslag och plats måste vara noga överenskommet. Jag använder ofta allt tråkig körning till att prata i mobil. Givetvis med handsfree och ja jag vet att det inte är helt optimalt. Alla tråkiga stunder i kassaköer eller liknande då åker mobilen fram och jag läser bloggar, kollar Facebook eller läser tidningar. Allt som intresserar mig fotograferas med mobilen och det där har nog varit den svåraste biten, att inte alltid ha en kamera med mig. I det övriga så har det gått ganska bra. Jag har åter en pocketbok i handväskan, det var ett måste innan jag skaffade mig en så kallad smart telefon. Alla kan inte nå mig i alla lägen just nu och det har fått mig lite mindre stressad. Sätter istället på P1 på radion i bilen och konstaterar att det inte är så dumt att bara lyssna ibland.


14 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi så kan det vara....
Fin bild på dig/Lördagskramar Annmi

Christina sa...

Haha, Jag vet hur det känns, kanske läste mitt inlägg om att vara mobilnaken i London. Jag glömde mobilen hemma och det kändes väldigt annorlunda att vara utan mobil. Men nog kan det vara nyttigt några dagar under semestern att vara utan mobil.
Ha det gott!

Hannis sa...

Jag stänger av min ibland.
Bara för att...Det där med att alltid vara tillgänglig och uppkopplad är inte något jag gillar.
Mest för att jag blir så löjligt beroende av det=))

Kram Hannis

Elena sa...

Ja, ibland är det värt att tänka på det :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Ja jisses vad beroende man är av sin mobil. Jag har den ständigt nära till hands. Kram.

Diana sa...

Jag hade fått panik!
Första mobilen skaffade jag ungefär samtidigt som du gjorde det, men det var inte förrän nu för två år sedan när jag skaffade första smartphonen som jag blev besatt. Haha! Innan dess kunde mobilen lätt vara död i några dagar, men nu... no no. Glömde den en gång när jag skulle till jobb, kände mig naken. :)

choicesbyannie sa...

Jag var utan min mobil i en halv dag och jag kan säga att det räckte mer än väl, blev nästan stressad av att inte ha den;) Men det var inte så att det var olidligt utan det var mer de praktiska sakerna, kameran, ringa, smsa insåg hur mycket jag och min man höll kontakten via telefonen när vi inte är nära varandra och DET saknade jag mest när jag inte hade telefonen tillgänglig;)

Önskar dig en fin kväll och att återföreningen med mobilen har skett.
Kram
Annie

VisaLiza sa...

Tack :) Kramar Liza

VisaLiza sa...

Det kan verkligen vara nyttigt att vara utan mobilen lite. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Tänk det skulle jag kanske börja med för att bli lite mindre beroende av min mobil, kramar Liza

VisaLiza sa...

Ja det var faktiskt riktigt nyttigt att vara utan. Liza

VisaLiza sa...

Så är det för mig med! Kramar Liza

VisaLiza sa...

Känner igen det där. Det är de smarta telefonerna som ställt till det helt enkelt!

VisaLiza sa...

Det är verkligen galet hur mycket man använder sin mobil på en dag. Fast det var lite bra att tvingas planera lite mer. Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...