fredag 12 juli 2013

Pesto från Hult

Pesto hör till favoriterna här i Hult och jag har alltid velat testa att göra egen. Det har dock stupat på att jag alltid glömmer att köpa hem färsk basilika och odlar det inte heller. Får nog se till att odla basilika tänker jag, men det föll bort i år när allt annat skulle sås. Så läste jag på någons blogg att vilka blad som helst egentligen fungerar till att göra pesto. Efter lite experimenterande skapades sedan pesto i Hult och attans så god den blev. Den innehåller mangold, rödbetsblad, lite dill, rapsolja, solroskärnor, vitlök och finriven parmesan. Smaken blir givetvis annorlunda än en vanlig pesto, men jag gillar det verkligen. Alla ingredienser kördes sedan i mixern och sedan var det bara att servera och njuta. Passar alldeles utmärkt som tillbehör till sommarens grill. Allra bäst gillar jag att de flesta av ingredienserna har jag plockat i vår trädgård och rapsoljan är ekologisk och kommer från en gård i Dingle i Munkedal.

Närproducerad pesto med nordisk smak



6 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt...Kan du inte skriva ner Recept!?/Kramar Annmi

Hannis sa...

Låter gott!
Säger som Fru Eriksson, vill du dela med dig av receptet?

Och en skön helg till dig/Kram Hannis

Hemkära Hanna sa...

Så härligt! Och vad roligt att ditt experiment blev till belåtenhet!

VisaLiza sa...

Finns egentligen inte något recept. Jag mixade ihop alla ingredienserna och smakade av och tillsatte lite efter smak :D Kramar Liza

VisaLiza sa...

Mycket gott. Jag får nog göra så att jag klurar ut hur mycket av allt jag använde. Vore ju kul att kunna göra om peston med tanke på hur god den var :) Kramar Liza

VisaLiza sa...

Verkligen till belåtenhet!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...