onsdag 23 januari 2013

Spännande vår väntar!

Då har jag precis skickat in mitt pm om min mastersuppsats och bestämt mig för vad jag skall skriva om i vår. Det är ju viktigt att det ämne man väljer är ett ämne som man trivs med eftersom det trots allt är en hel termin som skall ägnas åt uppsatsskrivande. Jag har valt att skriva om stadsomvandlingsprocesser i min tidigare hemstad Kungälv. Känns som en mycket spännande ämne och jag tror att jag har en intressant vår som väntar. Intressant egentligen hur det man tycker är intressant ändrar sig med tiden. När jag började studera på högskola (för ungefär hundra år sedan!) hade jag tänkt att jag skulle bli journalist. Efter en tid ändrade jag mig och kom fram till att jag skulle nog faktiskt bli etnolog istället. Jag blev etnolog men när jag var färdig med mina studier var arbetsmarknaden inte så gynnsam för oss etnologer. Istället arbetade jag under några år inom äldreomsorgen och fick genom det nya perspektiv på tillvaron. Ett tag funderade jag på om det kanske var så att det var sjuksköterska jag skulle bli. Med facit i hand vet jag att det hade varit helt fel väg, men jag trivdes ju så gott inom omsorgen. Olika vägar ledde fram till mastersprogrammet i Kulturarv och modernitet på Göteborgs universitet och jag är så glad att det var precis så det blev. Det har varit otroligt spännande och det känns lite vemodigt att det bara är en termin kvar innan vi skall ut i verkligheten. Igen för min del som redan prövat den vägen. Känner mig lite nervös inför det, men vet också att jag har betydligt mer erfarenhet med mig nu än förra gången. Fast en sak i taget och nu skall jag skriva mastersuppsats om Kungälv. Största bonusen med ämnet är att det ger mig anledning att träffa min äldsta dotter och mitt barnbarn oftare eftersom de bor just i Kungälv.


Fästningsholmen i Kungälv

6 kommentarer:

Prinsessorna på Bellevue sa...

Åh, vad det lät spännande! Vad himla duktig du har varit och vilka spännande ämnen du har läst! Du är klok som har pluggat och tänk... snart är du klar! Fantastiskt!

Kram
Petronella

VisaLiza sa...

Spännande har det varit men jag vågar knappt tro att det snart är slut... vad ska jag göra då liksom?! Hoppas att det har löst sig med värmen för er. Kramar Liza

Hannis sa...

Det låter som att du har en spännande vår framför dig!
Kulturarv är intressant.
Kan tänka mig att det är nya världar som öppnar sig hela tiden.
Ska bli kul att läsa om vad du upptäcker under resans gång=))

Skön dag till dig!

Unknown sa...

Så roligt när man hittar något spännande att skriva om, minns det tiden;) Tror du kommer klara dig alldeles utmärkt utanför skolans murar, det är jag säker på ;)

Ha en helt underbar dag
Kram
Annie

VisaLiza sa...

Tack och jag ska gärna dela med mig av det jag upptäcker. Blir lite spännande att se på sin barndomsstad med nya ögon. Liza

VisaLiza sa...

Då håller jag tummarna för att du har rätt :D Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...