lördag 15 december 2012

Fem dagar i korthet

Tänk förra veckan var jag i Belfast och julshoppade med min syster. Idag är vi insnöade i Hult och tar det lugnt. Hela tre julgranar har huggits i trädgården idag och nu tar vi det lugnt resten av den här lördagen känner jag. Varför då tre granar? En till vardagsrummet där jag får lov att vara pyntgeneral, en till lekrummet där barnen får bestämma helt fritt och en till mamma i present. Känner att det är egentligen idag som jag har hunnit landa helt och hållet efter den senaste resan till Irland. Kände mig inte riktigt som turist den här gången när jag bodde hemma hos min syster. Att bo på hotell är ju annars något som gör att man känner att man verkligen är ute och reser. Tror nästan jag skulle kunna känna mig som turist om jag bodde på hotell i Uddevalla!


Lite märkligt är det att vistas många dagar i en stad när man själv är van vid att bo mitt ute i skogen. Det är aldrig tyst i staden, inte ens om natten! Efter någon dag kändes det inte lika påträngande längre, men vänja mig vet jag aldrig om jag skulle göra.


Mitt på O'Connell street i Dublin ligger en bokaffär i tre våningar som har öppet från tidig morgon till sen kväll. Där inne skulle jag kunna spendera timmar! Nu när jag själv förfogade över tiden kunde jag strosa runt i butiken i lugn och ro. Där fanns till och med ett café!


 O'Connell Street i Dublin


Tog mig en tur in på posten som även den ligger på O'Connell street. Detta är något så märkligt som en post där man bara kan köpa frimärken och betala räkningar! Där finns också en oändlig mängd kassor för dessa ändamål.


Så här års fanns det också möjligheten att posta brev till tomten!


 Så här i juletid är det galet mycket folk ute på stan i Dublin. Det var faktiskt lite skönt att komma till Belfast där det inte var lika mycket människor i rörelse. Något jag gillar med Dublin är att de tar det här med juldekorationer på allvar. Nästan alla gator i centrum är julpyntade och fina.


 Det verkar inte som att Irland eller Storbrittanien för den delen har samma regler som här hemma vad gäller hantering av kött. Här lägger slaktaren köttet på parad i skyltfönstret för att visa vad som finns till salu. Känns klokt att jag inte äter kött!


Lillsyster och jag passade på att äta sushi på en en trevlig restaurang kvällen efter att jag kom till Dublin. Finns mycket att välja mellan vad gäller mat och det är inte någon risk att man skall behöva bli uttråkad!


Tidigt på lördagsmorgonen for vi till Belfast vilket var mycket trevligt. Lite oroliga var vi eftersom det på fredagen hade varit oroligt i staden. Läs gärna mer om detta i min artikel Belfast åter en orolig stad?  som publicerats hos livsstilsmagasinet Livåleva.


Två dagar var vi i Belfast, tänker att det får bli ett eget inlägg om staden en annan gång. Det som gjorde störst intryck på mig var besöket på Titanicmuseumet. Museumet öppnade tidigare i år och det var verkligen en upplevelse att besöka. Utställningen kändes lekfull, innovativ och informativ. Den är utformad på så vis att den kan förändras med ganska enkla medel vilket är klokt tror jag.


Becka visade vägen till en ny park att besöka. Fler bilder från parken hittar du HÄR! Trevligt att så nära lillsysters lägenhet ha ännu en park att promenera i.





Sista kvällen ägnades åt att titta på julpyntningen på Grafton street. Den är verkligen spektakulär och många av butikerna har verkligen satsat på den egna julpyntningen. Becka och jag tittade även in i Disneybutiken. Det är egentligen en helt galen butik! Den är onekligen utformad på ett sådant sätt att varje barn som kliver in genom dörrarna skall vilja ha allt som finns där inne. Priserna är helt galna och jag kände att det var tur för min plånbok att jag inte hade mina småtroll med tindrande ögon med mig!

I korthet ägnade jag mina fem dagar på Irland till att studera, promenera, äta god mat, resa till Belfast, dricka sojalatte, shoppa och ja just det umgås med min syster!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Låter som 5 helt underbara dagar.

Hoppas ni är mindre insnöade idag.
Önskar dig en härlig tredje advent
Kram
Annie

VisaLiza sa...

Verkligen härliga dagar :) Nu är vi inte insnöade alls och har tagit oss till Liseberg kramar Liza

Fröken Grön sa...

Härligt att du haft tid tillsammans med din syster! Och Dublin är ju en helt fantastisk stad. Belfast har jag bara varit i över dagen, men jag måste säga att jag tycker Dublin är mycket charmigare!
Må så gott i adventsmörkret!
/Anna-Karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...