måndag 1 oktober 2012

Den familj jag har valt

Familj har jag insett är inte ett statiskt begrepp utan istället något flytande. För många är familj de människor man har blodsband till. Familj är de biologiska barnen och de biologiska föräldrarna och syskonen. Skulle jag se det så då skulle min familj inte vara så stor. I Namibia har man ett begrepp som kan översättas som den utökade familjen. Det innebär kort och gott att den person du anser ska höra till din familj hör dit om ni kommer överrens om det. Mycket praktiskt och så väldigt klokt. Familj som jag ser det är de människor som lever närmast dig själv och delar din vardag. För min del betyder det att min familj består av Raimo och våra barn, av min mor Stina och lillsyster Rebecka och min far Lasse. Den består även av Maggy från Namibia som är min andra syster, av Regina, Sophie och Magdalena. De senare tre är som systrar eller kanske som kusiner, de finns där i min vardag och delar det som är roligt men även det som är svårt.  I vår familj är avstånd en faktor men vi får det att fungera trots att vi bor i olika länder och till och med olika världsdelar. Hjärtat väljer dem du älskar och dem du älskar är din familj. För mig som tidigare inte hade särskilt stor familj har den utökade familjen fyllt ett tomrum. Plötsligt har jag det jag alltid önskat, en stor familj att fylla mitt hus med vid alla möjliga tidpunkter. Den familj jag har valt passar mig bra och jag skulle inte vilja ha livet på något annat sätt. Jag är tacksam för de ibland krokiga vägar som livet passerat längs eftersom det inneburit att jag är där jag är idag. Biologi är ett sätt att definiera en familj men kärlek är enligt mig ett mycket bättre sätt!

Ida får vi ju inte glömma! Hon är den lurvigaste familjemedlemmen

Barnbarnet Amanda
Magda, Mamma och Lillsyster

Mina stora töser och jag
Raimo och Anna

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...