fredag 20 juli 2012

Vad har du gjort?

Dagens första fråga kommer från ena barnet när jag befinner mig mellan dröm och vaket tillstånd. -Vad har du gjort med dina händer? Frågan är helt klart berättigad eftersom mina händer är fyllda med blå fläckar. - Vet inte svarar jag som inte är riktigt vaken ännu. Ett nyfiket barn nöjer sig dock inte med det svaret och strax är jag vaken och kan svara att jag har plockat blåbär. Att ge sig ut i blåbärsskogen är något riktigt trevligt tycker jag men samtidigt kan det vara tråkigt att gå ut ensam. Min egen familj är inte särskilt road av bärplockning även om barnen nog kan låta sig övertalas om jag tar med lite saft och bulle så det blir en utflykt av det hela. Fast igår när jag skulle ut hade barnen ännu inte kommit hem från min mamma och då är det tur att Magda delar mitt intresse för att plocka bär. Det skall dock tilläggas att hon är en betydligt med disciplinerad plockare än vad jag är. Nåväl mängden bär är egentligen inte det viktigaste utan själva upplevelsen i sig. Vi hade en mycket trevlig skogstur som sedan avslutades med korvgrillning här i Hult. Mycket trevligt och praktiskt när blåbärsskogen ligger precis utanför tomten och det går snabbt att komma ut.


På tur ut i blåbärsskogen med Magdas familj samt både Elvis och Ida

Här är skogen gammal och avverkad med omsorg, ett träd i taget och inte några stora hyggen


Dagens blåbärsskörd
Elvis inspekterar och verkar nöjd med resultatet
  
Ida älskar att vara med i skogen. Har testat att äta blåbär men det var som tur var inget hon tyckte om

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...