tisdag 31 juli 2012

Borta med vinden

Det är en regnig dag i Hult idag och helst skulle jag kura under en filt och titta på någon riktigt bra film. Även om det kanske inte är något som märks så tydligt så är film och TV något som verkligen intresserar mig. Jag är faktiskt i grunden medie- och kommunikationsvetare, det ni! En av mina riktiga favoriter bland filmer är klassikern Borta med vinden och den på senare år inspelade miniserien Scarlett. Borta med vinden är ett stort stycke filmhistoria likväl som litteraturhistoria. Den som inte har läst boken bör göra det eftersom det är en helt fantastisk bok och den rymmer mer detaljer än filmen. När jag var liten hade mamma en tjusig bok med bilder från filmen som jag älskade att bläddra i. En tre timmat lång film var inte något jag så ofta lyckades övertyga någon att se tillsammans med mig och jag fick ju inte se den själv då. Att bläddra i mammas bok var onekligen en god kompensation. Innan min farmor gick bort plockade hon fram sin bok och gav mig eftersom hon visste hur mycket jag tyckt om den som barn. Sedan dess har den följt mig från hem till hem och får alltid en framträdande placering i bokhyllan.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...