torsdag 26 juli 2012

Att inte köpa kläder...

Nästan nio månader har gått sedan jag bestämde mig för att sluta handla kläder insåg jag idag. Till en början kände jag mig beslutsam, det övergick sedan i en längtan efter nya vackra kläder och har landat i en undran om varför jag alltid handlat så mycket kläder. Trots att månaderna har passerat utan klädshopping så har jag fortfarande haft kläder att klä mig med till varje tillfälle. jag har varit på kalas, i skolan, på jobb, vid stranden, fikat m.m Nåväl vid fyra tillfällen har jag faktiskt haft återfall och köpt mig något. När jag var hos lillsyster i december blev det en lila kofta eftersom det var så attans kallt i Dublin och jag inte hade någon varm tröja. I mars när jag åter besökte lillsyster då blev det jeggins och en bikini. Bikini var helt nödvändigt då jag faktiskt inte ägde någon och jeggins som ett mjukare alternativ till jeans. Kan meddela att de där jegginsen blir stela efter tvätt att det känns svårt att böja på benen. Det sista återfallet blev en vit klänning som jag hittade på en loppis för 60 kronor. Fast de där sakerna räknas väl nästan inte!? Nåväl att ha gått från att se shopping som en hobby till att använda det som finns i den egna garderoben har varit en omställning. Det blir också tydligt vilka köp som har varit kloka och vilka som kanske inte var så genomtänkta. När jag väl börjar handla kläder igen kommer det att bli med betydligt större omsorg. Kvalitet och användbarhet framför priset. Fast den absoluta favoriten i garderoben är en blå klänning med blommor och klädda knappar som jag köpt för 50 kronor när det var rea på Indiska för många år sedan så kloka val behöver ju inte vara dyra. En sida som har mycket intressanta kläder heter Rino och länk hittar du HÄR! Bakom Rino finns en tjej som heter Carina som syr nya kläder i retrotyger och många gånger efter gamla mönster.

Mina favoriter är den i blått och den i rött

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vad duktig du är, tänk om fler av oss skulle göra som du, klimat och miljö-smart. För att inte tala om alla pengar man kan tjäna;) även här har omställningen gjorts ochnu handlas bara kvalité framför kvantitet;)

Mycket bra inlägg;)

VisaLiza sa...

Tack :) Ja det här med att sluta köpa kläder har verkligen varit intressant. När man använder sina kläder oftare blir det verkligen tydligt hur viktigt det är med kvalitet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...