söndag 19 februari 2012

Ingen vilodag

Timmen är sen och det är egentligen först nu jag har tid att ta det lite lugnt. Har haft en mycket märklig dag på så vis att jag klev upp tidigt, har varit igång och grejat hela dagen, men känner ändå inte att jag har fått något gjort. Förvisso står det en ihopskruvad köksö i köket, nya gardiner i matsalen och huset är ganska städat men det känns som om jag aldrig hinner längre än till städa, laga mat och tvätta. Ibland måste man släppa alla måsten så man hinner leva lite också, men jag känner just nu att det är svårt att kunna göra det. Hur ska jag kunna koppla av om jag vet att berget av tvätt bara växer eller att disken står odiskad.

Konstaterar att för att jag ska kunna koppla av krävs det att andra kopplar på. Alltså ska vi försöka fördela sysslorna här hemma lite bättre. De har fallit sig naturligt de senaste åren att jag gjort det mesta här hemma eftersom jag är den som är hemma mest. Visserligen är jag fortfarande hemma mer än Raimo men vi är ju fem personer som bor här i huset. Känns som att det är viktigt att redan tidigt lära barnen att hjälpa till hemma och att hålla ordning. De minsta tjejerna har haft som uppgift att turas om med att mata kaninerna och att duka bordet till middagen. Nu är tjejerna lite större och med det ökar ansvaret. Tror att barn mår gott av att man ger dem ansvar, men det måste givetvis också finnas tydliga gränser. Att detta är en uppgift som lämpar sig för barn medan detta är en uppgift som lämpar sig för vuxna. Tanken är ju inte att barnen ska göra de vuxnas uppgifter utan att de i sin egen takt ska lära sig så de vet hur man gör när de själva är vuxna.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...