torsdag 16 februari 2012

Företagsfunderingar

Sedan jag själv gav mig in i det här med att driva ett företag ser jag saker med lite andra ögon. Nätverkande är verkligen grunden för ett litet företag. Även om en kontakt inte är av intresse i nuläget så vet man aldrig hur det kommer att bli i framtiden. Alltså gäller det att ge alla samma proffsiga bemötande och visa att vi är ett företag som vet hur man vårdar kontakter. När jag som privatperson kontaktar företag idag tänker jag mycket på det här med bemötande. Hur är den första kontakten, vad är mitt intryck och hur känner jag mig mottagen som kund? Att använda sig av den egna erfarenheten som kund tror jag stärker det egna företaget.

Vi håller ju som bekant på att renovera vårt hus och framöver är det stora saker som måste göras, sådant som vi inte varken kan eller vill göra själva. Alltså måste hantverkare anlitas. Konstaterar att jag har fått många fördomar om hantverkare bekräftade den sista tiden. Flera har onekligen varit svåra att få kontakt med vilket känns märkligt när de driver företag som erbjuder tjänster. När de sedan har varit här och jag har visat runt dem här hemma för att förklara vad som skall göras då har jag vid flera tillfällen nästan känt mig dumförklarad. Lilla gumman är ett uttryck jag inte tål, men som har förekommit vid dessa tillfällen. När man har passerat trettio är det egentligen bara okej om mamma säger lilla gumman. Vuxna karlar däremot bör se mig som en vuxen människa och tilltala därefter. Har ju svårt att tro att de skulle säga lille gubben om det varit Raimo som visat dem runt.

Nåväl vissa av de som varit här har varit mycket proffsiga och gett både gott intryck och varit möjliga att få tag i vilket onekligen ger pluspoäng. Funderar lite på hur det gått för Regina och mig med MakeMyDay Event om vi varit ständigt otillgängliga och dessutom förminskat potentiella kunder, vi hade nog inte klarat oss särskilt länge som företag. Märkligt hur det kan vara annorlunda med manliga företag, det är nästan så att schablonen förväntas och är en del av paketet.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...