tisdag 24 januari 2012

Födelsedagstårta

Idag ska yngsta ha barnkalas och då tänkte jag det kunde vara passande med en tårta. Visserligen har jag valt att göra det lätt för mig idag och bjuder barnen på glass istället för tårta. Känns som om man i första hand måste tänka praktiskt när det kommer 20 barn på kalas.

Att baka tårta har tidigare varit något jag valt att undvika. Det verkade allt för komplicerat och jag gillar ju egentligen inte tårtor. Fast nu när jag har lärt mig att baka tårtor har jag också lärt mig att tycka om dem. När jag började göra tårtor kändes det enklast att börja med gräddtårta. Enkelt att göra och enkelt att rätta till om man gör misstag. Det är liksom bara att släta till grädden och börja om igen. Att ta sig an tårtor med marsipan kändes som ett större projekt och därför har jag skjutit det på framtiden.

Projektet var inte helt enkelt men oj vad roligt och resultatet är jag riktigt nöjd med. Locket kunde ha legat lite bättre på tårta men det tror jag är en fråga om träning. Med tanke på all dekoration på tårtan tror jag dessutom inte att någon märkte att tårtan var lite vågig i nederkant.

En del av dekorationerna köptes färdiga. Är mycket förtjust i glittergelén som det var enkelt att skriva med

Tårtan som var laktos- och glutenfri innehåller samma som den andra tårtan men har grädde på.
Tårtan består av chokladbottnar, kokosmousse och chokladmousse och är spacklad med grädde. Hade aldrig testat att äta kokosmousse innan men det har blivit en ny favorit.

Kokosmousse
2 dl creme fraiche 34%
2 dl socker
1½ dl kokosflingor
2 dl vispgrädde

Vispa creme fraiche och socker tills det tjocknar, kan ta ca 10 min
Blanda i kokosen och vänd i vispad grädde
Låt moussen stå i kylskåpet en dag innan den används. Då hinner kokosflingorna svälla och smaken blir perfekt.


Chokladmousse
200 g mörk choklad
3 dl vispgrädde
2 äggulor
2 msk  mörkt muscovadoråsocker

Bryt chokladen i mindre bitar och lägg i en skål. Smält chokladen över vattenbad eller på svag effekt i mikro. Vispa äggulor och socker pösigt. Vispa grädden fast. Vänd ner den smälta chokladen i äggsmeten och därefter den vispade grädde.Även bra om denna får stå ett dygn i kylen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...