lördag 5 november 2011

Höstutflykt

Det mesta av höstens färger har försvunnit när november månad tagit sin början. Tänker att jag skall dela med mig av några härliga bilder från lite tidigare i höstas när min klass besökte Äskhults by. Känns lite rart att vara över trettio och åka på skolresa med klassen. I höstas började jag läsa ett masterprogram i Kulturarv och modernitet som är tvärvetenskapligt för arkeologi, etnologi och historia. Var lite fundersam först, var detta verkligen något för mig? Nu har jag inte längre några tvivel, det här är verkligen riktigt roligt.

Besöket i Äskhults by var onekligen både spännande och intressant. Bra att kunna vandra runt i ett landskap som vi annars bara läser om. Byn har behållit sin karaktär av tät gårdsbebyggelse samlad kring ett gemensamt bytorg från 1700-talet eftersom byggnaderna aldrig flyttades ut till markerna vare sig vid storskiftet
(1825-1827) eller vid laga skiftet (1861-1864). Boningshusen och ekonomibyggnaderna ligger
sida vid sida och är byggda av ekträ och furu med tak av halm, spån eller tegel.
De äldsta byggnaderna är från tidigt 1600-tal. Byns läge på krönet av en skogsbevuxen höjd är också karaktäristiskt för äldre bylokalisering. Markerna runt byn håller dessutom på att ställas om från skog till ljunghedar.

Känner du dig lockad att göra ett besök kan jag tipsa om att 26 november firas gammaldags jul 11-15 för mer info besök deras hemsida som du hittar HÄR!

Oändligt vackert och pittoreskt. Lätt att glömma bort att livet på gårdarna var både hårt och tungt

Lite av den här känslan önskar jag mig i min egen trädgård i Hult
Inne i den av stugorna som var bebodd fram till 40-talet
 
Utsikt från byn som ligger på en höjd nära en sjö



Här är skogen borta och marken ställs om till ljunghed
Jordbruket bedrivs idag med häst. Man har en museibonde på gården


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...