torsdag 6 oktober 2011

Konst i det offentliga rummet

Konst i det offentliga rummet låter kanske lite tråkigt men är enormt viktigt. Kultur sätter guldkant på tillvaron och gör det där lilla extra som gör det än trevligare att vara människa. Vad är då det offentliga rummet och varför behöver det finnas konst där? Det offentliga rummet är våra gemensamma platser i samhället. Det kan vara en park, en gata, en skolgård och liknande. En plats som inte är vår privata bostad men likväl platser där vi spenderar mycket tid. Konsten fungerar som inredning precis som i våra hem och får de offentliga rummen att kännas trevligare att vistas i. De kan vara inspirerande och kanske väcka en lust till ett eget skapande. För många många år sedan var jag kulturpolitiskt engagerad i min hemkommun Kungälv vilket var mycket spännande och utvecklande. Det jag lärde mig under de åren finns kvar och är något jag ofta tänker på. För några dagar sedan promenerade min familj och jag i Uddevalla då vi fick syn på en helt underbar glasskulptur. Den är vacker, pampig, inspirerande ja jag skulle kunna använda många fler ord för att beskriva de känslor som skulpturen väcker. Då har konsten i det offentliga rummet verkligen fyllt sin funktion.

Glasskulptur utanför Bohusläns museum i Uddevalla

Skulpturens yta


Namn och konstnär

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...