lördag 23 juli 2011

En dag av sorg - AUF i mina tankar

Igår var en svår dag och denna morgon än värre. När jag vaknade tidigt i morse kunde jag nästan inte tro på vad jag läste, att så många var dödade. Jag känner en oerhörd sorg och förtvivlan över det som hänt. För mig representerar AUF solidaritet, gemenskap och styrka. Jag minns när min syster och jag åkte till Oslo 2002 och var med och demonstrerade när världsbanken hade möte. AUF tog varmt emot oss SSUare och ordnade logi och såg till att vi hade några fantastiskt trevliga dagar fyllda med politik, glädje och känslan av att det vi gjorde hade betydelse. Jag har haft förmånen att vara med på både kurser och kongress med AUF och mottagandet var alltid varmt och hjärtligt. Både SSU och AUF representerar framtiden, de representerar rättvisa, solidaritet och demokrati. Jag lyssnade till presskonferensen där AUFs ordförande talade tidigare idag där han säger att de ska tillbaka till Utöya.Jag tycker det är starkt och helt rätt även om det kommer bli svårt.

Det som har hänt är en katastrof på flera plan. Varje familj som mist ett barn kommer för alltid känna saknad, AUF har förlorat både medlemmar och ledare och det kommer bli tungt för organisationen att fortsätta kämpa vidare, hela Norge är drabbat av sorg. Imorgon arrangerar SSU i Bohuslän en minnesstund i Folkets hus i Uddevalla klockan 19.00. Jag skall dit tillsammans med min dotter och den som vill är välkommen.




1 kommentar:

Linda sa...

Så sorgligt. Helt otroligt att något sådant har hänt. Jag håller med och att dessa ungdomar är framtiden. Deras åsikter borde vila i alla människors hjärta. Må dom vila i frid.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...